پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228512
آمريکا برجام را نقض کرد/ سپاه قدس تقويت مي‌شود
تاریخ انتشار : 1396/05/12 09:47:37
نمایش : 1896
معاون وزير امور خارجه ايران طرح تحريم هاي جديد آمريکا را نقض برجام خواند و اعلام کرد: براي مقابله با اين طرح قوه قضائيه را وارد ميدان کرديم، سپاه پاسداران و نيروي سپاه قدس تقويت خواهند شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از صدا و سيما سيدعباس عراقچي چهارشنبه شب در گفت‌وگو با بخش خبري ۲۱ شبکه يک سيما  با اشاره به اينکه امضاي اين تحريم ها توسط ترامپ رئيس جمهور آمريکا کاملاً مورد انتظار بود، افزود: طبيعي بود وي قانوني را که کنگره آمريکا تقريبا با اجماع تصويب کرده است امضاء مي کند.

وي ادامه داد: دليل آن به تلقي اي که در واشنگتن نسبت به موضوع برجام و ايران وجود دارد، بر مي گردد و آن تلقي که هم دموکرات ها و هم جمهوري خواهان در آن شريک هستند اين است که ايران در پي برجام قدرتمندتر شده و به وسيله آن قدرت زيادي پيدا کرده و رفتار کشورمان از نظر آن ها در منطقه و در مقابل آمريکا تغيير نکرده است و همچنان به سياست هاي ضد سلطه خود ادامه مي دهد.

عراقچي اضافه کرد: بنابراين تصور عمومي در واشنگتن بر اين است که بايد اين وضعيت برگردد و دوباره ايران را در فشار قرار دهند اما برجام مانع بزرگي در مقابل آنان براي برگرداندن دوباره تحريم هاي نفتي و بقيه تحريم هاي سنگين قبلي است.

وي ادامه داد: آن ها به شيوه هاي جديدي متوسل شدند واين قانون جديدي که تهيه شده است اگر چه تحريم هاي گذشته را برنمي گرداند اما اشخاص بيشتري را در فهرست تحريم ها قرار مي دهد و با اين کار سعي مي کنند منافع ايران را در برجام به حداقل برساند و اجراي موفق آن را تحت تاثير قرار دهند به گونه اي که اميد دارند ايران خودش ترغيب شود تا از برجام خارج شود.

عراقچي افزود: حتماً به گونه اي رفتار نخواهيم کرد که گرفتار سياست هاي دولت آمريکا و ترامپ شويم و واکنش ما به اين حرکت، بسيار هوشمندانه خواهد بود.

وي اضافه کرد: هيئت نظارت بر اجراي برجام پريروز جلسه مفصلي داشت و همه ابعاد موضوع در آن بررسي و واکنش هاي بسيار حکيمانه اي طراحي شد که در 16 بند توسط رئيس جمهور ابلاغ مي شود.

عراقچي با اشاره به اينکه سابقه ايران در اجراي برجام کاملاً روشن است، گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي در 7 گزارش که در اين مدت در طول اجراي برجام داده پايبندي ايران را تاييد کرده و دولت جديد آمريکا هم در 6 ماه گذشته چاره اي جز تاييد اين پايبندي و ادامه توقف تحريم هاي کنگره نداشته است.

وي سياست آن ها را تغيير اين روند دانست و افزود: از ديد ما نقض برجام اتفاق افتاده است و ما واکنش مناسب و متناسب را انجام خواهيم داد.

عراقچي درباره واکنش هيئت نظارت بر برجام به تحريم هاي جديد آمريکا گفت: اين هيئت 16 مورد را تصويب کرد که طيف وسيعي از فعاليت ها را در بر مي گيرد و بر اساس آن هر سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه اقداماتي را در واکنش به اين اقدام آمريکا انجام خواهند داد.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه افزود: پس از امضاي ترامپ قانون جديد تحريم ها عليه ايران از امروز وارد مرحله اجرا مي شود بنابراين مجلس شواري اسلامي وارد نهايي کردن پيش نويسي که در همين زمينه تهيه کرده است خواهد شد.

عراقچي با اشاره به اينکه اقدام مجلس شوراي اسلامي نخستين اقدام است، اضافه کرد: پيش نويسي که تهيه شده براي مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا و کاملاً محکم است و نمايندگان در حال بررسي آن هستند و احتمالاً اين پيش نويس محکم تر شود.

وي ادامه داد: اين پيش نويس اقدامات تحريمي متقابل عليه آمريکا و اقدامات حمايتي از نيروهاي مسلح و اتباع ايراني را که بر اثر اين تحريم هاي آمريکا دچار ضرر و زيان مي شوند در نظر گرفته است و قوه قضاييه را وارد ميدان مي کند تا در جهت حمايت از اتباع ايراني وارد شود.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه با اشاره به اينکه اين پيش نويس تدابيري را براي تقويت نيروهاي مسلح ما و نيروي قدس انديشيده است، افزود: همان طوري که آن ها سپاه و نيروي قدس ما را هدف گرفته اند مجلس شواري اسلامي هم اقداماتي را براي تقويت اين نيروها در نظر گرفته است.

عراقچي ادامه داد: پس از تصويب اين پيش نويس بقيه مصوبات هيئت نظارت بر اجراي برجام عملي خواهد شد که برخي به وزارت امور خارجه مربوط مي شود و شامل بعضي اقدامات سياسي و حقوقي است، برخي هم به سازمان انرژي اتمي و برخي به نهادها و دستگاه هاي ديگر مربوط مي شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که واکنش بقيه طرف هاي برجام از جمله اروپايي ها چيست و آيا آن ها تا آخر پاي تعهدات خود خواهند ايستاد؟ گفت: از ابتداي اجرايي شدن برجام طرحي که در جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت بدون اتکا به ميزان پايبندي طرف هاي مقابل بوده است.

عراقچي با تاکيد بر اينکه بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و تدابير ابلاغي مقام معظم رهبري براي هر شرايطي کاملاً آمادگي داريم، افزود: با اين حال آنچه که اکنون به نظر مي رسد کشورهاي اروپايي در مواضع رسمي مخالفت خود را با اين قانون جديد آمريکا اعلام کرده اند.

وي اضافه کرد: آن ها مخالفت خود را با تحريم هاي يک جانبه و فرامرزي آمريکا اعلام کردند و پيام هاي مختلفي فرستادند که به تعامل اقتصادي خود با ايران ادامه خواهند داد.

معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه گفت: هدف اصلي اين قانون اين است که بنگاه هاي اقتصادي را در سراسر دنيا از همکاري اقتصادي با ايران بترسانند و از آن جلوگيري کنند اما سياستي که تا کنون از کشورهاي اروپايي شاهد بوديم حرکت آنها در جهت عکس آن است.

عراقچي افزود: امضاي قرارداد شرکت توتال با ايران در حقيقت بخشي از پيامي است که اروپا به آمريکا مي دهد که در هر شرايطي تعامل اقتصادي خود را با ايران ادامه خواهد داد.

وي با بيان اينکه شواهد مبتني بر مخالفت روسيه، چين و اروپايي ها با اين اقدام آمريکا و نقض برجام است، اضافه کرد: روي پايبندي طرف مقابل حساب نمي کنيم بلکه روي توانايي هاي خود حساب مي کنيم و براي هر سناريويي آمادگي داريم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html